keskiviikko 26. joulukuuta 2018

Uusi alku

Ensin meinasin kirjoittaa otsikkoon "Paluu", mutta poistin sen. En haluaisi kutsua tätä paluuksi, koska en koe sitä niin. Paluu tarkoittaa että on lähtenyt jostain, johon tulee takaisin. En mielestäni tee niin, vaan pyrin aloittamaan jotain uutta, vanhalle pohjalle kylläkin.

Kylläpä kirjoittaminen on kankeaa. Ajatuksena blogin uudelleenlämmitys tuntui hyvältä, ja pyörittelin sitä hetken mielessäni. Muistelin, että teksti tulee sujuvasti rullaten, sitä ei tarvitse paljon miettiä ja korjailla. Ei se menekkään niin. Tähän mennessä tätä tekstiä, olen jo useamman virkkeen pyyhkinyt, ja kirjoittanut uudestaan. Tai vain jättänyt kokonaan pois. Poistellut sanoja toisaalta, muuttanut niitä tuolla, ja lisäillyt sinne ja tänne. Pahoittelut, jos tämä on pätkivää.

Blogimerkintöjen perusteella olen ollut keväästä 2013 kirjoittamatta. Muutaman kirjakatsauksen olen kirjoittanut 2014 syksyllä, mutta voisi sanoa, että vajaa kuutisen vuotta tässä on mennyt ilman bloggeria.

Olen kyllä jonkin verran lukenut kirjallisuutta tuona aikana, mutta uskaltaisin väittää että kahden käden sormilla laskettavan määrän. Eli käytännössä en ole lukenut. Kirjoja. Tätä asiaa analysoidessani olen tullut siihen tulokseen, että älypuhelin ja sen tarjoama lähes rajaton uutislähde on vienyt aikaani vanhanaikaiselta kirjojen lukemiselta. Tiedän, että myös e-kirjoja on mahdollista lukea puhelimen näytöltä, mutta jotenkin pitkän kirjan lukeminen kirkkaalta näytöltä tuntuu vieraalta. Varsinkin, kun on tottunut lyhytjänteiseen, uutisesta ja artikkelista toiseen hyppimiseen.

Olen aikaisemmin lukenut iltaisin, ennen nukahtamista. Nyt olen käyttänyt sen ajan pitkälti uutisten ja keskustelupalstojen selailuun, sekä youtuben erilaisten vloggaajien ja dokumenttien seurantaan. Tämä on tarkoittanut kirjojen lukemisen loppumista. Perheellisenä ja työssäkäyvänä aika on suhteettoman rajallinen, joten sitä ei liiemmälti ole lukemiseen riittänyt.

Olen kuitenkin viimeisen vuoden aikana löytänyt äänikirjat. Nykyaikainen älypuhelin ja nettiyhteydet mahdollistavat vaivattoman kuuntelun. Tarjonta on vieläkin(!) melko rajallista, mutta joitain uutuuksia kyllä noista äänikirjapalveluista kyllä löytyy. Kuuntelin tässä hiljattain BookBeatin ilmaisjaksolla Jordan B. Petersonin "12 elämänohjetta - käsikirja kaaosta vastaan", sekä Alexander Stubbin elämäkerran "Alex". Voisin näistä kirjoittaa myöhemmin pikaisen arvioinnin.

Tuosta arvioinnista tulikin mieleeni, anteeksi taas hyppäys, blogini aihe/tapa käsitellä kirjoja. En muista mitä olen aikaisemmin luvannut, mutta nyt ajattelen, että en haluaisi vaan tehdä kirja-arviota, vaan myös kirjoittaa kirjan herättämistä ajatuksista. Olen huomannut mielenkiintoni pikkuhiljaa siirtyneen kertomakirjallisuudesta elämäkertoihin ja aattellisiin kirjoituksiin. En tiedä onko kyseessä ikä vai mikä tämän on saanut aikaan. Edelleen uskon että osasyy on George R. R. Martin sarjalla "Tulen ja jään laulu", jonka lukemisen jälkeen tuntui että miksi lukea enää muita, ei kukaan kirjoita niin hyvin kuin hän.


Tuli sitä tekstiä näköjään kuitenkin, vaikka alku näytti pahalta. Kiitos jos olet jaksanut lukea tänne asti, ja kiitos jos ehtisit kommentoidakin jollain sanalla. Mielenkiinnolla odotan, löytyykö tämä blogi enää mistään listoilta, ja löytääkö tänne kukaan. Ei sillä oikeastaan ole minulle kyllä merkitystä, haluan edelleen kirjoittaa ensimmäiseksi itseäni varten, selventääkseni ja jäsentääkseni vähän ajatuksia lukemistani kirjoista.

Yst. terv.
Johnny

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti