Maapallomme jossain tulevaisuudessa: Asutus on keskittynyt
yhteen taivaita hipovaan rakennelmaan, Spearpointiin. Maailmaa halkovat
vyöhykkeet, jotka erottaa toisistaan kehittyneen
teknologian toimiminen. Ylhäällä, enkeleiden tasoilla, toimivat jopa pienet
ihmisten verisuonissa olevat nanorobotit. Kun taas alhaalla mikään mikä on
kehittyneempää kuin höyryvoimalla käyvät laitteet, ei toimi. Ihmiset saavat
vakavia, ilman lääkitystä kuolemaan johtavia oireita lohkojen välillä liikkuessa.
Samoin he menettävät peruuttamattomasti jotain muutakin. Muistojansa. Näinpä
historiaa ei tunneta kovin pitkältä ajalta.
Tarinan sankarina ja päähenkilönä esiintyy enkeleiden
tasoilta kadotukseen tutustumaan lähetetty, geneettisesti muokattu ylempi
olento, jonka ammattina ihmisten joukossa on patologi. Seikkailu alkaakin
ruumishuoneelta, jossa enkelimme saa tietää olevansa vakavassa vaarassa
nykyisessä asemassaan. Enkelin avuksi tulee karkeasta kielenkäytöstään kärsivä
tyttö, joka tuntee alamaailman ja aseet kuin omat taskunsa
Maailma on murroksessa, vyöhykkeet muuttavat muotoaan sattumanvaraisesti.
Samalla sankarimme joutuvat pakenemaan taivaallista kostoa Spearpointin
ulkopuolelle, jossa heitä odottavat monenlaiset vaarat kalloihin pukeutuvista
sekopäistä puoliksi koneita oleviin petoeläimiin. Ja ilmassa elävään, mehiläisparvea
muistuttavaan yhdyskuntaan.
Reynoldsmainen kokemus, pienemmässä mittakaavassa
Alastairin ”ilmestysten avaruuden” suurena ystävänä odotin ehkä
vähän liikoja tämän teoksen osalta. Tiesin kyllä ennestään, että tämä ei
sijoitu samaan laajaan mittakaavaan aikaisempien kanssa, vaan meidän omalle
maapallolle.
Teknologian toimivuuden jakaminen eri lohkoihin muistutti
jotenkin Vernon Vingen kirjaa Taivaan syvyydet. Toki pienemmässä mittakaavassa
tässä. Ajatus on mielenkiintoinen, miten ihmiset käyttäytyisivät, mikäli eri
asuinpaikkojen kesken ei oltaisi tasaveroisissa asemissa tekniikan
kehityksessä.
Koko seikkailu käytiin lähinnä muutaman päähenkilön kesken
ja ympärillä. Tämä antoi jonkinlaista ahtaan tilan tuntua teokseen. Vanhaa
tuttua avaruutta jäi kaipaamaan. Toki jotkut aikaisemmatkin teokset, kuten
timanttikoirat tai prefekti, on ollut vastaavanlainen. Mutta muistaakseni ne
olivat parin sadan sivuisia novelleja, tämä taas 600 sivun järkäle.
Päähenkilömme, geneettisesti muokattu enkeli on esikuviensa
mukaisesti yksiulotteisen ja absoluuttisen hyvä. Hän tahtoo parasta ihmisille,
vaikka tietää heidän tuhoavan hänet ja hänenkaltaisensa jos vain saavat
mahdollisuuden. Selvästi Reynolds on hakenut tällä vertauskuvaa alkuperäisen
olennon ideaan. Vastakohtana taas toimii tuo opas, joka raavaan kielenkäyttönsä
ja itsekkäiden tapojensa takaa kuitenkin muuttuu tarinan edetessä lähemmäs matkakumppaniaan.
Olen lukenut kaikki Reynoldsit. Tämä ei ollut paras niistä,
mutta ei kyllä huonoinkaan. Sijoittaisin teoksen johonkin Prefektin ja
Turkoosien päivien edelle, samalle vyöhykkeelle Timanttikoirien kanssa.
Kirjan on arvioinut myös Booksy. Laitan tämän myös scifi-haasteen listalle sijalle 6, Steampunk. Kyllä tässä sen verran pääosaan nousivat teknisesti kehittymättömät laitteet.
Hyvä huomio tuo, että päähenkilön hyvyys voisikin yhdistyä hänen geneettisiin esikuviinsa; minä vaan tuumasin, että olipas ylihyvis :)
VastaaPoista